fredag 9 april 2010

Läraravtalet får bakläxa

Nu står det still, inget lärande sker.

Läraryrket är på dekis, SKL är på väg att sänka attraktionen, friheten och kreativiteten ytterligare.

Förhandlingarna har gått i stå.
Förlorare blir våra barn.
Sorgligt.
Sveriges lärarkår är värd bättre löner. Hur väl de lyckas med sitt uppdrag avgör vilken omsorg vi kommer att få som äldre i framtidens Sverige. De värden som förmedlas i skolan påverkar vilken trygghet vårt samhälle har. Vi behöver ge lärarna de resurser som de behöver för att kunna fokusera på elevernas lärande. Genom kunskap stärks vår demokrati och säkerhet.
Fler socialpedagoger, kuratorer och fritidsledare är nödvändigt i våra skolor, liksom ett samarbete med en upprättad närpolis. Då kan lärarna ägna sig åt sin kärnverksamhet - undervisning. Det förebyggande arbete och ansvar som vilar på föräldrarna bör också lyftas fram. Samarbetet mellan hem och skola måste stärkas.
Bekämpningen av brottslighet, terrorism och fundamentalism kan lyckas genom en omfattande satsning på demokrati, mänskliga rättigheter och mot fattigdom. Kunskap är en nyckel till framgång även här.
Därför kan inte skolan vara värdeneutral, utan måste i allt tydligt ta ställning för humanistiska och demokratiska värderingar så som de uttrycks i FN:s deklaration om mänskliga fri- och rättigheter. Här har lärarna en nyckelroll och de förtjänar rätt resurser, högre lön och uppskattning för sitt arbete.
SKL kör i precis motsatt riktning!!!

Aftonbladet, DN en moderat bloggare, folkpartisten Helena von Schantz och vänsterpartisten Emil är nästan överens - vad betyder det?

Niklas Frykman och Runo Johansson skriver så bra i frågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

21 kommentarer:

Anonym sa...

SKL, dagen och framtidens vinnare!
Varför skall lärarna åka i gräddfilen?
Lärarna måste effektivera sin verksamhet.
- En skyddad verkstad är skolan, yttrade en mångårig lärare för ett antal år sedan!
Insynen i skolans värld är under all kritik!

Läs boken i höst som avslöjar Skövde kommuns skolverksamhet.
En skrämmande läsning från INSIDAN!

/insyn

Jeanette sa...

Vaddå åka gräddfilen?
Välkommen att byta en vecka med oss gymnsielärare som brottas med elever som inte orkar, inte vill och inte kan lära...EVK:er, APTmöten, programlagsmöten, föräldrarmöten, utvecklingssamtal med alla elever (ca 250 st) BFL och nu även PIM. Dessutom ska vi planera våra lektioner utifrån elevernas nivå (individperspektivet i centrum) och dessutom rätta prov, göra omprov och särskild prövning när elevernra misslyckas i våra ämnen. Mitt "påsklov" går ut på att rätta fyra klassers prov, planera de sista momenten innan sommaruppehållet mm.
Du är välkommen att besöka mig - skolans verksamhet är transparant och vi välkomnar fler vuxna i skolan.
Skyddad verkstad - tror du på den själv? Som sagt Välkommen!!!!

Jeanette, lärare i SH och GE med 13 års arbetslivserfarenhet utanför skolans värld

Anonym sa...

Jeanette! Bra! Det är ju ditt jobb, eller hur?
Finns företagare som aldrig haft semester de senaste 10 åren, och du klagar på att få jobba hemma i på ditt påsklov, SKÄMS!
------------------------------
Har man arbetat i kommun, landsting och näringslivet under de senaste 50 åren, så den enda gräddfilen jag upptäckte var lärarnas. Redan på 1970-talet var jag involverad i skolan, även under 2000-talet.


/insyn

Anonym sa...

Anomym; en egen förtagare arbetar för sig själv. Den väljer själv sin arbetstid och tjänar sin lön efter det. Som lärare arbetar vi MINST 45 timmar i vecka och loven blir den komptid vi kan ta ut eftersom vi aldrig kan få någon övertid, oavsett hur mycket arbete vi får göra under veckan. Jobbet ska helst rymmas inom arbetstiden men "övriga" uppgifter såsom oändlig dokumentation och diverse möten tar upp mer och mer av vår tid. Alltså blir det mindre tid till förarbete och planering. Vår arbetsgivare vet att vi lärare vill alla elevers bästa och av den anledningen arbetar mycket mer än den tid vi får betalt för. Jeanette ska absolut inte skämmas för att hon klagar över att få jobba på sin inarbetade lediga tid. Jag undrar hur många andra yrkesgrupper som arbetar gratis på sin semester? Någon gräddfil har jag inte sett skymten av under alla mina år i yrket och insynen är total. Allt vi gör är offentligt. Det du pratar om stämmer inte alls med dagens verklighet.

Eva, grundskollärare sedan 17 år tillbaka, och erfarenheter från andra yrkesområden också.

Anonym sa...

Glömde kommentera ang. PIM.
Vad blev resultatet?
Rann det ut i sanden?
Hur många klarade det?
Varför är det så tyst om PIM idag?
Varför struntade flertal lärare i att fullfölja PIM?

Tanken var att ALLA skulle klara detta, och flertalet gjorde det men dock inte alla som struntade fullkomligt i detta med "data" som flertalet lärare uttryckte det.
Ändå fortsätter de undervisa och deras datakompetens ifrågasätts ej.

En lärarbehörighet idag bör omfatta minst de grundläggande kunskaperna i Word, Excel, FC-klienten, Photoshop eller liknande bildbehandlingsprogram.

/ Insyn

Mikael Wendt sa...

Anonym
DU hänvisar till för "ett antal år sedan" - det låter som din research är mkt begränsad och inte alls relevant ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vad i din bok bidrar till att vi får bättre lärare i framtiden?

Mikael Wendt sa...

Jeanette!
Du har helt rätt

mvh
Mikael Wendt

Anonym sa...

"en egen förtagare arbetar för sig själv. Den väljer själv sin arbetstid och tjänar sin lön efter det."

Ojoj..vad du avslöjar din okunskap angående egna företagare.
Inte ens värt att kommentera.
"arbetar för sig själv" och "tjänar sin lön efter der"

Kom ut i verkligheten så får du kanske en inblick hur samhället ser utanför den skyddade verksamhet du verkar.

/ insyn

Anonym sa...

Mikael Wendt, skall du citera så gör det då efter vad det står i inlägget istället för att skapa egna ord, detta borde du veta som musikskollärare du var en gång i tiden i Ryd. (kommer i boken också)

Så här står det:
Har man arbetat i kommun, landsting och näringslivet under de senaste 50 åren, så den enda gräddfilen jag upptäckte var lärarnas. Redan på 1970-talet var jag involverad i skolan, även under 2000-talet.

/ Insyn

Anonym sa...

På vilket sätt avslöjar jag min okunskap ang egna företagare? Har du eget företag har du valt att arbeta för dig själv. Går företaget bra kan du ta ut lön därefter. Du väljer själv hur mycket du vill arbeta. Vill du inte lägga ner den tid du gör kan du sälja din rörelse, eller.....?Du bestämmer själv över din tid. Som lärare, som faktiskt arbetar inom skolan nu, vet jag att jag lägger ner mycket tid som jag inte får betalt för. Jag gör det för att jag vill att alla mina elever ska ha de bästa förutsättningarna för framtiden. Jag anser att vi ska ha rimlig tid till vårt arbete och en lön därefter. Jag anser inte att man ska arbeta gratis på sin semester, vilket jag vet att jag och mina kollegor gör.

På min arbetsplats (där det arbetar ca 40 lärare) har alla gått PIM och vi fortbildas regelbundet inom IT.

/Eva

Anonym sa...

"Som lärare arbetar vi MINST 45 timmar i vecka och loven blir den komptid vi kan ta ut eftersom vi aldrig kan få någon övertid, oavsett hur mycket arbete vi får göra under veckan."

Svar:
Kompensationstid som du kallar det för är alltså, sportlov en vecka, påsklov en vecka, sommarlov ett par månader, höstlov en vecka och slutligen jullov mellan den 20 dec - 8 jan.
Det finns avsatt tid och dessutom betald. Poängteras är att ni har FULL LÖN under alla de lov ni har.
---------------------------------
"Jobbet ska helst rymmas inom arbetstiden men "övriga" uppgifter såsom oändlig dokumentation och diverse möten tar upp mer och mer av vår tid. Alltså blir det mindre tid till förarbete och planering."

Svar:
Här finns ingen klar dokumentation vad du gör, vilken tid det tar.
Att är GODTYCKLIGT och ej verifierat på något sätt.
------------------------------

"Vår arbetsgivare vet att vi lärare vill alla elevers bästa och av den anledningen arbetar mycket mer än den tid vi får betalt för."

Svar:
Tydligen delar ej skolchefen i Skövde kommun dina åsikter.
--------------------------

"Jeanette ska absolut inte skämmas för att hon klagar över att få jobba på sin inarbetade lediga tid. Jag undrar hur många andra yrkesgrupper som arbetar gratis på sin semester?

Svar: Hon kan nog svara själv.

---------------------------------
"Någon gräddfil har jag inte sett skymten av under alla mina år i yrket och insynen är total. Allt vi gör är offentligt. Det du pratar om stämmer inte alls med dagens verklighet."

Svar:
Läs boken som kommer i höst. Jag har verkat i flera år inifrån din verksamhet, kanske ej på din skola.

/insyn

Anonym sa...

Jag arbetar inte i Skövde.

Vår årsarbetstid är densamma som en "vanlig" arbetare. DVS de 45 timmarna genererar loven som ledig tid. Vi har inte en veckas höstlov och dessutom ska vi gör en veckas egen fortbildning som inte räknas in i de 45 timmarna. De flesta av mina kollegor arbetar mer, eller mycket mer än 45 timmar/vecka och någon övertid blir det aldrig fråga om.

Dokumentationen är t.ex. alla samtal med vårdnadshavare, möten (lärarmöten, arbetslagsmöten. APT, elevhälsan osv) nu har jag nationella prov i år 3, vilket är 14*23 prov som ska rättas och skrivas kunskapsprofiler. Sedan ska vi göra IUP för alla elever och skriva ÅP för dem som behöver inför terminens utvecklingssamtal.Vi arbetar med LPP och dokumenterar varefter vi gjort moment klara. Vi dokumentar i UNIKUM fortlöpande så att föräldrarna under året kan se sina barns utveckling.

Sedan ska allt material eleverna arbetar med rättas (Brukar ligga på 6 timmar/vecka)

Det vi vill ha är bra tid till att planera lektionerna så att de blir bra. Om man inte är väl planerad får man inte eleverna med sig. Även små barn märker om man inte har tydliga mål med sin undervisning.

//Eva

Anonym sa...

"Vår årsarbetstid är densamma som en "vanlig" arbetare. DVS de 45 timmarna genererar loven som ledig tid. Vi har inte en veckas höstlov och dessutom ska vi gör en veckas egen fortbildning som inte räknas in i de 45 timmarna. De flesta av mina kollegor arbetar mer, eller mycket mer än 45 timmar/vecka och någon övertid blir det aldrig fråga om."
-----------------------------
Allt det du säger finns ej dokumenterat på papper, så i princip kan du säga vad som helst.

Finns det ingen redovisning som är attesterat från berörd chef så faller ditt påstående ihop, oavsett du har rätt eller fel..

Allt arbete ni gör i hemmet istället för i skolan bör vid varje tillfälle godkännas, så fungerar det i övrig verksamhet i samhället.

Vid snabb utträkning har ni ca 3 månaders ledig tid med full betalning. Vilken annan yrkesgrupp har det?

/insyn

Anonym sa...

Insyn; du borde byta ditt namn till trångsynt!

Vad du tror spelar inte så stor roll. Jag förstår att du sitter fast i dina tankar och det är beklagligt att det finns folk som fortfarande tror att lärare kommer klockan 8 och går hem när eleverna slutar för dagen och sedan har en massa ledig tid. Jag vet hur mycket arbete jag lägger ner. Jag och mina kollegor har räknat på den faktiska tiden vi arbetar vid flera olika tillfällen för att visa arbetsgivaren vilken tid vi faktiskt lägger ner och vi hamnar oftast kring 60-65 timmar/ vecka. Tid som vi dokumenterat!!!! Vi har gjort dessa analyser för att skatta de arbetsuppgifter vi har. Vi anser att vi ska arbeta med undervisning och inte göra uppgifter som lokalvårdare och vaktmästare haft tidigare. Arbetsgivaren har inte varit intresserad då de egentligen vet hur många timmar vi gör.

Räkna på 5 timmars extra arbete varje vecka de 40 veckor som vi arbetar. Det blir 200 timmar. Det handlar om 5 veckor. Sedan har anställda inom den kommun jag arbetar 35 dagars semester efter 40 år = 7 veckors ledighet. 7 veckor + 5 veckor = 12 veckor, alltså arbetar vi lika många timmar som en "vanlig" kommunanställd. Vi arbetar inte mindre. (Då har jag inte räknat in de 35 timmar med egen fortbildning som vi ska göra under läsåret. De ligger utöver våra 45 timmar/vecka....och ja, de ska dokumenteras!!)

/Eva

Anonym sa...

"Arbetsgivaren har inte varit intresserad då de egentligen vet hur många timmar vi gör."

SKL har nog en annan uppfattning tillika skolchefen i Skövde kommun inkl. jag själv.

Anonym sa...

"Det är uppenbart att dagens läraravtal har sina rötter i en annan tid och i en annan skola än dagens, ett avtal där rektor inte får tillgång till 10 timmar av lärarens veckoarbetstid."

http://www.dn.se/debatt/vi-kraver-att-fa-bestamma-over-lararnas-arbetstider-1.1061038

Mikael Wendt sa...

Anonym, musiklärare har ja galdrig varit på Rydskolan så jag hoppas inte din bok innehåller andra sådana basala faktafel.

Vänligen
Mikael Wendt

Mikael Wendt sa...

Anonym, flera av dina uttalnden här är så flagrant felaktiga att jag häpnar.

Källkritik....

Anonym sa...

Mikael, jag hoppagas att du inte menar mig som anonym i detta fall......Intressant vad som pågår i skövde.......Som kommunalanställd tycker jag inte att kommunen är en så bra arbetsgivre. Staten ska öronnmärka pengsarna till skola och omsorg.
om de gör det kan kommunen vara kvar som arbetsgivare.

Anonym sa...

folkpartiet dömer ut skls förslag
bra då vet jag det när jag skall rösta i höst jag tyker förslaget är bra

Mikael Wendt sa...

Anonym
Det är inte så lätt när flera skriver under "Anonym"
Jag avser den person som inleder denna tråd och som avslutar med "insyn"
I den personerns inlägg förekommer en hel del godtyckliga generaliseringar, brister på kunskap svensk skollag och läroplansuppdraget, felaktigheter om lärares anställnings- och arbetstidsvillkor etc.

Ha en trevlig helg!

Mikael Wendt

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv