fredag 9 april 2010

Öppenhet vinner

Jag tror på demokrati. Vi måste tala öppet om våra värderingar.

Ett samhälle är aldrig bättre än den debatt som pågår och som vi kan hantera.

Jag har alltid haft väldigt svårt för att ansluta mig till yttringar som att det skulle vara bäst att lägga locket på i den ena eller andra frågan.

Det gillar inte jag.

Vi måste diskutera högt, synligt och ljudligt, först då kan vi lära av varandra, öka kunskap och förståelse. Det tycket tydligen inte Ung vänsters förbundsordförande Ida Gabrielsson. Johanna Graf (S) skriver såhär. En liberal röst uttrycker det på detta vis en annas såhär. En moderat blogg skriver på sitt sätt.

Det farliga i samhället är inte de personer som uttrycker sina åsikter på ett respektfullt sätt (så att de tål ordentlig granskning), nej de som är farliga är de som bygger sin uppfattning på rykten som sprids i slutna kretsar och inte vågar yttra sina åsikter offentligt.

Det är så som samtal kring "vi och dom" utvecklas, frodas och förstör. Läs mer här:


Slutligen: Självklart ska vi ha böter på rasistiska förolämpningar.

2 kommentarer:

Martin Gustavsson sa...

Jag aer hemskt ledsen, men jag kan inte roesta paa Folkpartiet p.g.a. invasionen av Afghanistan men kanske ett annat val.
MVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se

Mikael Wendt sa...

MrPerfect72.
Du får återkomma
välkommen
Mikael Wendt

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se