onsdag 31 mars 2010

Ungdomar är det bästa vi har

Folkpartiet och Alliansen presenterar idag ytterligare förstärkningar för vår framtid, våra familjer och våra ungdomar.

Fler sommarjobb.
Fler sommarskoleplatser och bättre skola.

Idag skriver Niklas Frykman, Sebastian Hallén, Roger Haddad, Pär G, Tommy R och Aftonbladet.
Så här skrev jag i vintras. En liten artikel som publicerades i flera av våra tidningar:

Vårt land behöver ständigt nya medborgare för att trygga din, min och även våra barns framtid.
Lyckligtvis har vi en del invandring, men det räcker inte.
Politiken måste utformas så att alla som växer upp i Sverige får en bra start i livet.

Skattetrycket behöver sänkas för att ge människor möjlighet att göra fler egna val. Värnskatten ska tas bort - det är en straffskatt lagd på dem som väljer längre utbildningar och en börda för svenska entreprenörer.

Den som har barn har fler munnar att mätta än den som lever ensam utan barn. De flesta är överens om att småbarnsföräldrar ska ha den skatterabatt som i vardagslag kallas barnbidrag.

Barnbidraget är lika för alla - oavsett föräldrarnas inkomst. Detta är naturligt eftersom alla barn är lika värda; statens uppmuntran ska vara densamma till alla som väljer att skaffa barn.

För att om möjligt stimulera det nödvändiga barnafödandet i Sverige, anser jag att vi borde höja barnbidraget!

3 kommentarer:

Annika Beijbom sa...

Hej Mikael!
Kan bara hålla med om att det är bra med satsningen på ungdomar. Jag lurar mycket på hur man gör med förstagångsväljar-engagemanget, precis som vi talade om förra året. Ett bra initiativ som kommer från Göteborg är detta: http://beijbom.blogspot.com/2010/03/365-anledningar-att-alska-navid-modiri.html

Det är inte ett politiskt projekt utan visar snarare på sprängkraften i det unga engagemanget. 365 saker sprider sig utanför Göteborg, kunde vi få till det på samma sätt gör vi en hjälteinsats för demokratin.

Glad påsk!

Många hälsningar
/Annika Beijbom

Mikael Wendt sa...

Ska kolla din blogg-artikel och länka vidare. Ha det gott i påsk nu!
Är din pappa tillbaks efter semestern i morgon?
Du kan väl tipsa honom om min medverkan i Skolfront TV2 19.30 torsdag 1 april.
HInner du kolla så ge mig gärna lite feedback!
Micke

Eklindh sa...

Jag har en fråga som jag känner lite för att ställa.

Varför skall man höja flerbarnstilläget?

Det är en signal till helt fler personer att skaffa barn. "ju fler barn dess mer pengar får du". Det är inte bra att göra en sådan sak. Det skickar helt fel signaler till "white-trash". Det kostar att ha barn och det skall folk förstå innan de skaffar barn. Det här är något som jag verkligen inte gillar.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se