söndag 9 mars 2008

Jan Björklund och Martin Ingvar räddar svensk skola

DN debatt skriver hjärnforskaren Martin Ingvar idag. Hans kritik och synpunkter är något som jag hoppas att skolminister Jan Björklund tar till sig och samtalar med högskoleministern Lars Leijonborg om. Martin Ingvar inleder med:
Våra flummiga modeller för inlärning saknar helt grund i vad vi i dag vet om hjärnan. I dag kan du bli lärare för de minsta barnen utan att ha en aning om hur man lär dem läsa. Unga lockas dessutom att välja bort språkundervisningen vid den tid i livet när hjärnan är som bäst lämpad att ta till sig främmande språk. Ett resursslöseri som saknar motstycke. Vi har också världens sämsta betygssystem som entydigt diskriminerar pojkar från arbetarklassen.

Jag arbetar själv som rektor och kan inte annat än hålla med Martin Ingvar. Hur kunde det bli så fel? Under åren 1984-2000 var jag egenföretagare och när mitt aktiva val var att återgå till skolan blev jag chockad av vad jag såg. Min allvarligaste kritik riktar jag gentemot lärarutbildningens utveckling under 20-årsperioden 1987-2007. Nu har jag förstått att det börjar svänga om igen. Inte en dag för sent!

Inga kommentarer:

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se