lördag 20 december 2008

Jag gillar inte Larz Kristerz

Ikväll är det dansbandsfinal. Jag har ägnat mig åt musik i form av schlager och dansbandsmusik under en stor del av mitt liv. Jag har haft glädjen att få jobba med många av de bästa. Kikki Danielsson, Sten Nilsson, Christer Sjögren, Thorleifs, Lasse Stefanz, Schytts, Barbados, Arvingarna, Scotts, Lotta Engberg, Peter Jöback, Charlotte Perrelli, Jessica Andersson, Lena Philipsson, Edin-Ådahl är några av de artister och grupper som jag haft glädjen att arbeta tillsammans med.
Att dessa seriösa artister ska utsättas för jämförelse med lokala "revygäng" som Larz Kristerz känns fel. Jag har inget emot Larz Kristerz som ett revygäng eller på en afterski, men det blir som att ta in Galenskaparna och After Shave i samma kategori som Stenmark, Borg och Kalla bara för att de alla har ett underhållningsvärde som delvis innehåller sport.
Jens i Aftonbladet tycker så här om spektaklet.
Scotts är mina vinnare och jag önskar dem lycka till.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Väl rutet!

Anonym sa...

Jaja, resten av svenskarna tycker tydligen inte som du eftersom Lars Kristerz sopade mattan med Scotts!

Anonym sa...

Du är så duktig Mikael..
JAG har jobbat med dom stora och JAG har skrivit musik, men Larz Kristerz är ett oseriöst "revygäng"..?

Var är respekten som du sedan du föddes har lärt dig att möta varje individ med?

Mikael Wendt sa...

Jag tackar för kommentarerna.

Att redogöra för sin smak i något så subjektivt som musik har vi alla rätt att göra. Här finns det inget rätt eller fel.

Jag uppskattar inte Larz-Kristerz. Jag har en musikalisk utbildning och så många år i denna bransch att jag på en enda låt kan avgöra den "musikaliska kvaliteten/hantverket" (något helt annat än popularitet) hos framförande musiker.

Jag respekterar Larz-Kristerz som underhållningsfenomen och att det går att dansa till. Alldeles utmärkt dessutom. Gratiis till er framgång.

Att under pseudonym uttala sig nedsättaqnde och ifrågasättande mot personer som ärligen delger sina tankar är för mig mindre seriöst och ger inte uttryck för respekt vare sig gentemot sig själv eller andra.

Men "Larz-Rogerz" du har säkert några "skäl" till att gömma dig bakom en pseudonym och det är ju en rättighet vi har. Det är helt okej.

Trevlig jul!

Anonym sa...

Den vanligaste danspubliken har sannolikt inte "jobbat med de stora" saknar "musikalisk utbildning" och därmed Din förmåga att bedöma kvalitet et.c. Däremot är det vi som med vår "kritiska massa" avgör vad som är populärt. Sistnämnda blir inte sällan den ekonomisk språngbräda som krävs om "lokala revygäng" ska kunna slipa litet på kvaliteten inom sin genre. (Du anser kanske inte att ordet kvalitet är tillämpligt på dansbandsmusiken).

Hur som haver och den som lever får se.. Dansband som gjort både långa och hyggliga karriärer och levt skapligt på yrket saknas inte. Trots att musiken är så dålig... Här kommer man osökt in på respekten för den delade smaken och de individer som inte sitter på samma halva som Ni med utbildning och den exklusiva rätten att bedöma. Dvs vi utan stud.ex. men med en liten marginal som tillåter ett besök i folkparken då och då. Där styr känslan upplevelsen, inte musikanternas muskikaliska perfekthet.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se