torsdag 19 juni 2008

FRA - en intressant upplysning

Jag vill inte ha ett övervakningssamhälle. Men som politiker har vi både att hantera den verklighet som omger oss just nu samt att agera för framtida förändringar. Många är engagerade. Kritik strömmar in från alla håll.
FRA-lagen reglerar hur det är just nu - kampen om förändringar pågår ständigt.

En intressant upplysning i sammanhanget är detta pressmeddelande från Mikael Odenberg, fd försvarsminister, som är den som la fram propositionen ursprungligen ger lite perspektiv på det hela:
- Med den nya lagen får FRA möjlighet att fortsätta sin signalspaning mot utlandet oavsett med vilken teknik signalerna överförs. Samtidigt stärks skyddet för den personliga integriteten genom att en tidigare oreglerad verksamhet nu lagregleras.
- Den nya lagen handlar inte om övervakning eller om att läsa medborgarnas epost. Däremot får FRA nu med automatiska sökbegrepp en möjlighet att scanna den trafik som går över våra gränser i syfte att hitta, filtrera ut, dechiffrera och tolka den rännil av information som kan kartlägga yttre hot mot svenska medborgare och svenska intressen.
- Beslutet är inte ett hafsverk och beredningen har inte varit kuppartad. Propositionen var grundad på två offentliga utredningar och en departementspromemoria – alla vederbörligen remissbehandlade. Remissinstanser med särskilt intresse för integritetsaspekter – t ex JO, JK och Amnesty – var i huvudsak positiva. Därefter fann Lagrådet avvägningen mellan underättelseintresse och integritetshänsyn godtagbar.
- Integritetsskyddet har därtill stärkts i flera steg. I arbetet med lagrådsremissen gjorde jag 12 olika förbättringar. Efter lagrådets yttrande tillfördes ytterligare nio förändringar i syfte att förstärka integritetsskyddet. Och slutligen gjorde försvarsutskottet redan för ett år sedan ytterligare fem tillägg. Nu har ytterligare sådana mekanismer tillförts.


Debatten lär fortätta...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, vi kan skrika, gråta, bryta ihop, mailbomba, bloggbäva, skriva brev och insändare - vad hjälper det?

Vi har med politiker att göra - inse det! Och inte hjälper det att byta ut dem mot andra politiker…

Frågan är VAD man KAN göra? Jag vet då inte…

Anonym sa...

Va, sabbar jag din blogg?

Ja visst gör jag det. I den nya hänsynslöshetens Sverige straffar det sig att vara en hygglig människa. Jag blir hänsynslöst behandlad, och jag svarar med samma mynt.

Taxirufflet i Stockholm.

Tog nyss taxi från NK till Solna. Det kostar normalt knappt 200:- . Taxametern stannade på 428:-

Tog taxin längst fram i bilkön. Anna5rs vägrar dom köra en. Så man är helt utlämnad. Jävla taxigangstrar. När ni går på mig går ni på fel kille.

Bolaget glömde jag notera. Taxichauffören heter Miodrag Susanj. MIODRAG SUSANJ. Lägg det namnet på minnet.

Jag tar vilken taxi jag vill i fortsättninbgen, OK?

Domdär köchaufförerna som vägrar köra en har ingen rätt att vägra, dom ska ha SPARKEN om dom fortsätter i samma stil, OK?

Det här blir regeringsfråga!

Med anledning av detta övergrepp sägger jag följande om PALMEMORDET:

Olof Palme. Lena Gräns. Cats Falck. Carl Algernon. Hilding Eek. Makarna Winbergh. Ingvar Heimer. Dendär Gunnarsson. Milan Valverius? Odd Engström? Sten Andersson?

Jag, Peter Ingestad, accepterar inte att vara RÄTTSLÖS!

Arkivkopia mailad till regeringen, Rikspolisstyrelsen, Pilismyndigheten i Stockholm och taxibolagen.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se