onsdag 18 juni 2008

FRA - kontollerad eller okontrollerad spaning

Svår fråga. Gillar inte övervakning, vill absolut inte ha oreglerad verksamhet i vårt samhälle.
Min uppfattning är att denna typ av spaning redan pågår och idag inte säkerställer individens integritet alls. Det är oacceptabelt. Vad innebär det omskrivna förslaget?
Fp säger att de kommer att rösta ja efter ändringarna. Reinfeldt stöder ändringsförslagen.
Bloggare går hårt åt Federley och Annie Johansson (c). Federley talar om framsteg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett stort bakslag för demokrati! Sverige går bakåt i utvecklingen. Vi måste lär oss av vårt historia att samhällen som går i denna riktingen inte överleva. Vårt samhälle behöver inte denna övervakningen av medborgarna.

Mikael Wendt sa...

Dominic, tack för din kommentar.
Jag vill inte heller ha övervakning. När det finns övervakning av mejl, mobiler coh annan trådbunden trafik så måste vi ha lagar som skyddar den enskilda personen. Tyvärr pågår avlyssning hela tiden av vad du och jag och alla andra skriver och säger i telefonerna. Det är den krassa sanningen - och det spelar ingen roll i vilket land vi befinner oss.
Därför måste vi genom lag erkänna att verksamheten pågår och se till att vi får ett skydd som ger den enskilda personen rätt mot staten om de missbrukar avlyssningen på något vis.

Håller alltså med dig helt, men har också åsikten att vi aldrig får blunda för vekligheten - hur hemsk den än är.

Tillsammans kan du, jag och många andra göra vårt bästa för att förändra oss själva, våra vänner och till slut samhället till det bättre.

Den nya lagen ger dig och mig rätt gemtemot staten om de gör avlyssningsövergrepp.
Nu BÖRJAR kampen för att minska övervakning i alla dess former.

Dominic, jag räknar med att du finns med i kampen för ökad frihet!

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se