tisdag 17 mars 2009

Beklaglig debattnivå om skolan

Debatten om skolan förs på ett underligt sätt. Var finns nyans och balans?

Inriktningen i den politik som nu förs av alliansregeringen är bra, minister Björklund har en hög ambitionsnivå men brister i lyssnandet och kommunikationen haltar därmed.

Varför gör initierade personer som Hans-Åke Scherp sig skyldig till sådana självmål som kan i denna artikel i DN. Det finns ingen automatisk motsättning mellan hans grundsyn och kunskap om hur lärande sker och kan utvecklas gentemot att vi har god uppföljning, sätter in åtgärder i tid och ger elever och föräldrar god information om studieutvecklingen.

I uppropet som Mats Ekholm och Hans-Åke Scherp ligger bakom sprids rena lögner! Det är inte värdigt allvaret i denna debatt och det är absolut inte vetenskapsnivå, mina herrar.

Det ni skriver här är tyckanden, era egna misstolkningar utav något ni inte gillar.

"Lärarcentrerad undervisning lyfts fram istället för elevaktivt lärande. De ungas frågor och uppfattningar om vad som är viktigt att lära döms ut. Regeringen ordnar, tillsammans med oppositionen, så att eleverna oftare blir centralt prövade och deras motivation ska styras av tätare betyg och kunskapskontroller. Betygsjakt ska ersätta kunskapstörst som drivkraft för lärande. Man avvisar evidensbaserad kunskap som visar att ungas lust att lära föds i deras medskapande och när de fördjupar sig i lärande." Vartenda ord, framför allt helheten, i detta citat uttrycker med all tydlighet att ni ogillar flera förändringar som kommer att genomföras i svensk skola framöver, men era påståenden har inget med avsikten bakom dessa förslag och inte heller ett entydigt forskarmotstånd vilket ni försöker göra gällande.

Nyans och balans efterfrågas utav mig från samtliga som deltar i skoldebatten. Det är vi skyldiga alla verksamma och framförallt våra elever.

Inga kommentarer:

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se