tisdag 3 februari 2009

Finansstöd med eller utan effekt

Klockan elva skulle finansminister Anders Borg hålla presskonferens angående ekonomiskt stöd till Sveriges kommuner tillsammans med kommunminister Mats Odell enligt Ekot och rykten.. DN kallar det krispaket, jag kallar det justering utifrån omvärldsförändringar. Det är svårt att prata om kris i ett land där julförsäljningen precis har slagit nya rekord, tycker jag.
Presskonferensen handlade inte om stöd till kommunerna!
Här är vad jag uppfattade och fäste mig vid under presskonferensen.

  • Kapitaltilsskottsprogram är den nya benämningen på detta stödpaket.
  • 10 februari fattas slutliga beslut.
  • Solventa banker kapitalbas kommer att stärkas med 2 procent.
  • Stabilitetsfonden används och införs nu.
  • Nyemissioner kan bli aktuella.
  • Borg var mycket kritisk mot hur kontrollen har skötts och att girighet och avsaknad av ansvar fått utrymme i ledande.
  • Ökad utlåning till företag via ALMI.
  • Skatteuppskov för småföretag.
  • 500 - 1000 miljarder saknas på finansmarknaden för den del som berör svenska exportföretag.

Jag undrar hur informationen fungerar. I helgen talade jag med flera bankmän. De förklarade att de som banker inte får låna ut under rådande marknadsläge. Bidrag till bankerna från stater blir då bara en ökad möjlighet för banker att tjäna ännu mer pengar, men det kommer inte företagen och de anställda till del eftersommer pengar i bankvalven inte är problemet. Ljuger mina bankkontakter? Det har de aldrig gjort tidigare. Vet inte regeringens tjänstemän om detta? Jag kan inte låta bli att undra....

Här är Östros kritik.

Inga kommentarer:

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se