måndag 20 april 2009

Rösta i valet till Europaparlamentet 7 juni

Idag kan vi läsa ett flertal artiklar om och inför Europaparlamentet. En av de mer läsvärda är Annika Beijboms i GP. Enligt flera mätningar är intresset lågt för detta val. Jag undrar varför?

Dels gäller det ju att Sverige ska få starka ledamöter som kan föra vår röst i parlamentet och dels att stänga ute enfrågerepresentanterna som finns i SD och Piratpartiet.

Det skulle vara högst beklagligt om en enda av Sveriges 18 platser i parlamentet blir upptagen av en person som bara är för fri fildelning eller allmänt främlingsfientlig. Rösta klokt, rösta liberalat och på Folkpartiet!

Glädjande är ju att fler svenskar nu vill ha euro.

Samarbetet inom EU är en avgörande faktor för att vi ska kunna rädda unga människor liv och stoppa försäljningen av droger på nätet och gatan.

Avslutningsvis så kom den här rapporten om tillväxt redan nästa år igen.....

6 kommentarer:

Rick Falkvinge (pp) sa...

Hur ska du ha det, ska man rösta liberalt eller på Folkpartiet?

Milla sa...

Kanske dags för en uppdatering? PP må vara ett enfrågeparti, men det är SD defenitivt inte.

Nathaniel sa...

Jasså, Mikael, jag visste inte att du var rakt ut anti-demokratisk. Där ser man.

Hur vore det om alla fick rösta på det de vill rösta på, dvs. hela poängen med att rösta alls. Annars antar jag att du tycker Folkpartiet kunde ta över riksdagen och regeringen helt ensam, eller?

Du har din yttrandefrihet, jag vet, men min åsiktsfrihet säger att du är en idiot.

Jag röstar på Piratpartiet, det enda parti som inte behöver ljuga om andra partiers agendor för att vinna röster.

Mikael Wendt sa...

Tack för era kommentarer!
Mina svar til er:
Rick, jag uppmanar till att rösta liberalt och att det bästa liberala valet är en röst på Folkpartiet. Folkpartiet är ett socialliberalt parti. vilke tinte är liktydigt med förklaringen "liberalt = acceptera allt"; långt därifrån faktiskt, men det vet du redan.

Milla, min uppfattning efter att jag har läst samtliga offentliga program och principskrifter från SD att det är ett enfrågeparti.

Nathaniel, vad grundar du ditt antangande om att jag är anit-demokratisk på?
SKillnaden mellan min ståndpunkt och redovisandet av densamma är att jag talar om var jag står punkt. Alla får rösta på vad de vill, men jag har rätt att säga att jag tycker att det är olyckligt om en EU-parlamentsplats upptas av en enfrågepolitiker. Det är yttrande- och åsiktsfrihet, jag kränker ingen genom ett sådant uttalande och då stämmer det med vilka rättigheter vi har.
Däremot när man som du gör, kallar mig för idiot, då överträder du din yttrande- och åsiktsfrihet eftersom du med all tydlighet talar nedsättande om mig.

Du får rösta på vilket parti du vill precis som jag och alla andra. Hoppas du blir nöjd med piratpartiets program för utbildning, vård, vägar, miljö och annat som kommer att ha direkt påverka för dit liv.

Nathaniel sa...

Mikael:

De etablerade partierna skiljer sig inte nämnvärt när det kommer till skolor, vägar, sjukvård osv osv. Åtminstone inte för mig. Sålänge samhället består i nuvarande dugligt skick, dvs. det FINNS vägar, det FINNS skolor och det FINNS sjukvård, så är jag mer än nöjd.

Dock har jag problem när de etablerade partierna inte lyfter ett finger för att förhindra vad som lutar åt att bli ett totalt övervakningssamhälle. Det påverkar mig ganska direkt, och jag värderar min frihet och rättighet som människa att få kommunicera privat bra mycket högre än jag värderar några kronor hit eller dit i vägskatt. Mitt Stockholm ska inte bli nästa London, mitt Sverige inte nästa Storbritannien. Detta är ett viktigt och aktuellt problem, till skillnad från de exempel du ger.

Varför, får jag fråga, tycker du Piratpartiets "enfråga" är så oviktig? Är det för att du envisas med att missförstå den som "gratis nedladdning", eller något annat? Om du skulle sätta dig in i frågorna Piratpartiet FAKTISKT driver (istället för de du själv hittar på), skulle du kunna komma med någon riktig och värdefull anledning att ignorera partiet?

Leo sa...

Det börjar bli lite tjatigt med fildelningsmantrat nu...

För mig handlar Piratpartiet om integritet, rättssäkerhet, källskydd, yttrandefrihet; grundläggande demokratiska rättigheter.

Visst är Piratpartiet en gräsrotsrörelse, en medborgarrättsrörelse.

Jag tror att det är precis vad som behövs för demokratin i EU och i vår riksdag.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se