fredag 27 mars 2009

Johanna, börjar du bli gammal?

Jag gillar dig, Johanna Nylander, både som skribent och person och blir därför bekymrad när jag läser din krönika idag.
Du låter som gamla gubbar och gummor som vid olika välmenande aktioner väljer att avstå från deltagande utav egoism och snålhet med förklaringen: "- Man vet aldrig hur mycket som går fram till rätt adress..."

Johanna, aktionen Earth Hour på lördag är bra. Som jippo gör den inte att klimatet påverkas dramatsikt eller ens lite naturligtvis MEN den kan få oss alla som läst instruktionen att ändra vårt vardagsbeteende.


Det står med all tydlighet att tanken inte är att "svartlägga" våra städer utan att all "onödig" belysning ska släckas ner. Det kan göra stor skillnad om vi upptäcker att vi våra bostäder inte blir tråkigare för att vi släcker ner i de rum som vi inte befinner oss i.


Oavsett vad du gör på lördag kväll så kommer jag fortsätta att tycka bra om dig, men den här gången tycker jag att du i sakfrågan är helt fel på det.

Vi, min familj, kommer att släcka ner onödig belysning och jag hoppas att du kan ansluta till det också.


Trevlig helg till dig Johanna och alla andra som kommer att delta i Earth Hour - aktivt eller inaktivt.

7 kommentarer:

Eklindh sa...

Mikael om det nu är så viktigt med Earth Hour för dig och tydligen en stor del av resten av svenska politiker. I dagens klimattjafs, energidebatter och allt vad det är. Kan inte du som politiker för Skövde se till att vi släcker onödig belysning. Inte under en timme utan jämnt. Varför skall det finnas lampor tända i stadshuset när det inte finns någon där? Varför skall belysningen på taket vara tänd hela natten? Om det nu är så viktigt att ha den tänd varför inte ha den tänd enbart på kvällen. Klockan 3-5 så finns det inte en själ som bryr sig. Istället för att under en timme släcka ned den "onödiga" belysningen. Om den nu är så onödig släck ned den för alltid. Vi behöver den inte alls.

På samma sätt så hjälper du inte världen till en bättre plats genom att protestera genom facebookgrupper om att vi skall förbjuda hitan och ditan, stödja det ena och det andra. Du blir inte en bättre människa av att ha ett rosa band på kavajen, eller blått, rött, brunt, grönt, organge, lila eller någon annan färg. Det enda som du gör är att stillar den egna egoismen för att kunna visa andra att du visar solidaritet.

Och det är detta som Johanna menar. Earth Hour, alla de möjliga AIDS, cancerbanden är inte till för annat än att visa egoism. "haha jag gjorde något en stund"

Mikael Wendt sa...

All respekt för olika synsätt. Enskilda människor, små symboliska händelser har haft dramatiskt inflytande på olika händelseförlopp.
Att påstå något annat är helt okej, men tyder på brister i historisk kunskap om hur samhällsutveckling sker.
Och Emil - vad menar du med klimattjafs???

Eklindh sa...

Med klimattjafs menar jag det som man "hör". Ena dagen är det miljövänligt med KRAV odlat nästa är det inte det. Ena dagen är det miljövänligt med elbilar nästa är det elbilar som är den största boven. Ena dagen dör miljoner med pingviner av globaluppvärming, nästa förökar dom sig för snabbt. Ja du vet tjafset. Ungefär som dieterna Gi, fett, fruk och allt vad det är. Tjafs.

Sara sa...

Eklindh: Antarktis smälter. Jag har barn som jag vill se växa upp i denna värld. Om du kallar klimathotet för 'tjafs' - tja, då undrar jag vem det är som tjafsar - egentligen. Och om du tycker att det är oviktigt vad enskilda människor gör så har ju du din fulla frihet att dra igång en jätteaktion du med, med många människor och hela städer involverade - typ Earth Hour.

Mikael: Om det enda vettiga föregående talare hade att säga håller jag med: Jag tyckte det lät jättebra att släcka onödig belysning!! Det är ju en jättebra idé! Kan inte du pressa lite på det?

Johanna sa...

Mikael, En bra grej som Earth Hour-kampanjen fört med sig är att vi diskuterar vår egen klimatpåverkan. Och om alla hade hållit med om det ena eller det andra, hade det ju inte blivit så mycket diskussion :)

Sen tycker jag att det är ett jippo, och jag tror att många som är med gör det för att döva samvetet lite. Att släcka ner en timma en gång om året är inte så krångligt, och visar ju alla grannarna att man är "extra duktig"... och när man väl varit med, behöver man inte bekymra sig om alla andra 364 dagar om året...

Men jag kan försäkra dig om att jag inte blivit en gammal gumma. Jag försöker göra så mycket jag kan för både klimatet och min omvärld, även om jag väldigt sällan skriver om det (jag gillar det där bibelordet om att den ena handen inte skall veta vad den andra handen gör).

Mikael Wendt sa...

Johanna, som du vet och jag skriver gillar jag dig. Ditt svar här gör att jag gilla rdig äänu mer!
Sköt om dig!
Ha en jättebra vår!

Mikael

Eklindh sa...

Men Sara om det nu är så viktigt för dig att se dina barn växa upp vad skall du göra för något då?

Struntar du i att sätta upp en adventsljusstake i fönstret vid jul? Struntar du i julstjärnan? Tar du bussen och handlar? Struntar du i att åka på den där semesterresan till Grekland och tar tåget till västkusten istället?

Eller väljer du att göra som de flesta andra och släcker dina lampor under en timme.

Symbolisk handling i all ära men om du sätter upp din stjärna och stake i fönstret bevisar ju det att din "omtanke" för dina barns miljö inte var så mycket mer än tomt prat och symboliska handlingar. Själv har jag inte haft en onödig lampa sedan 2000 när jag lämnade för ett eget hem. Så hos mig kommer aldrig julgransbelysning, adventstakar, eller myspysbelysning att användas. Däremot så skall jag erkänna att jag är dålig på att släcka lampan på toaletten men det är mest för att jag är tankspridd.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se