tisdag 30 december 2008

Onyttan med nya ord

Jag häpnar! Vem har behov av dessa ord? Inte jag.
ADV – enkelt råd vid diffusa sjukdomssymptom (bildat av Alvedon, dricka, vila)
bloggbävning – att väldigt många bloggsidor samtidigt behandlar ett ämne
burkini – baddräkt med långa ärmar och ben
gatustickning – utsmyckning i form av en stickning runt exempelvis en lyktstolpe
skynka – visa att man är för eller emot exempelvis ett bygge genom att hänga ut ett skynke i en viss färg utanför sitt fönster
ödleplåster – plåster som efterhärmat de sugkoppar som finns på en geckoödlas fötter
Språkrådet har som uppgift att följa och främja språkens utveckling i landet. Hittills har rådet publicerat två böcker med nya ord. En tredje är planerad att komma inom några år.
DN listar ännu fler "nya ord".

Fredrik Lindströms program om svenska språket innehöll flera bra inslag. Bland annat ett om nya ord. de bör ha funnits med ett tag och nått en ganska stor spridning i det talade vardagsspråket för att tas upp som nya officiellt antagna ord i det svenska språket. Det tycker jag också! Att slänga in ord för att det är kul ger ett språk med en massa "döda ord" som saknar relevans över tid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gatustickning har jag sett, en granne skynkar med flagga, burkini låter ju kanon och bloggbävning är inte heller svårt att förstå.

Det officiella svenska språket - vad är det, vem är officiell nog att säga vad språket är?

Språk används för att vi vill återge något omkring oss, således måste det också vara en reflektion av tiden vi lever i - språket är föränderligt och hyffsat kortvarigt. Som insnöad data-människa saknar jag ord dagligen för att effektivt förmedla mycket av det jag sysslar med.

Att försöka sammanställa "nya ord" är en otacksam uppgift då många mycket användbara ord inte kommer få tillräckligt stor spridning för att bli "officiella".

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se