fredag 23 maj 2008

Fortsatt bra förändring av svensk skola

Lärarnas riksförbund inleder sin kongress idag. Många viktiga frågor ska diskuteras, bland dem om skolan mår bättre av att åter få staten som huvudman. Många skolor, främst fristående, har en hög andel lärare som är obehöriga – det vill säga utan pedagogisk examen. Obehöriga lärare ska inte få sätta betyg enligt ett förslag från Sveriges utbildningsminister Jan Bjöklund. Ett högst rimligt krav sett ur elevperspektiv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

För mig spelar det ingen som helst roll ifall läraren är behörig eller ej. Han eller hon ska vara en duktig pedagog, ha goda ämneskunskaper och sätta rättvisa betyg.

Om det fanns ett tydligt samband mellan kompetenta lärare och behörighet, då skulle jag i viss mån kunna förstå förslaget, men tyvärr är kvaliten på lärarutbildningarna i landet så låg att behörighet inte har något med kompetens att göra.

Anonym sa...

Skälet till att skolor tar in obehöriga lärare är att det finns behöriga lärare som faktiskt kan ämnet och är utmärkta pedagoger. Att ha genomgått en av Sveriges sämsta och mest kritiserade utbildningar är inte någon garant för kompetens. I synnerhet utbildningen i pedagogik.

Det vore mycket intressant med en opartisk bedömning av obehöriga lärares kompetens och pedagogiska förmåga.

Min man är obehörig gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen. Innan han tillsvidareanställdes hade tre behöriga lärare mislyckats på samma tjänst. De hade otillräckliga ämneskunskaper och saknade pedagogisk förmåga sin fina examen till trots.

Hans alternativ för att bli behörig är att avsluta sitt arbete, ta studielån i två år för att läsa en utbildning som är ett hån mot tänkande människor. Lärarfacket och politikerna har effektivt täppt till möjligheterna att läsa in pedagogiken parallellt med studierna om man inte är fast anställd.

Lösningen är så enkel, så enkel. Inför ett ämneskunskapstest och en pedagogisk utvärdering av obehöriga lärare före anställning. Så borde man resonera om man tänker på elevernas bästa och inte på sitt skrå.

Mikael Wendt sa...

Jag är helt överens med er om att lärarutbildninge måste förbättras avsevärt. Att lämplighet som lärare är mycket viktigt att ta in och självklart ska väga tungt för att få en tillsvidareanställing.
Men det finns inget bra skäl att inte agera för en behörighet som är lika med god kompetens!
Goda pedagoger som saknar behörighet blir inte sämre efter det att de blivit behöriga.
mvh
Mikael Wendt

Anonym sa...

Jag måste säga att lärarutbildningen verkligen inte är så dålig som ni tycker. När det gäller ämneskunskaper så läser i alla fall vi på liu tillsammans med de som ska bli biologer och kemister. Kritiken är överdriven i många fall tycker jag

Mikael Wendt sa...

Kvalitet har alltid varierat. Befogad kritik är att ett flertal lärare som har utbildning för att undervisa i åk 1-3 inte studerat vare sig metodik eller pdagogik eller tagit del av forskning kring barns läsinlärning. Lärare som undervisar i åk 3-6 som inte har en enda poäng i engelska, men undervisar i detta språk. NO-lärare som inte har ett enda fysikpoäng etc...
mvh
Mikael Wendt

Anonym sa...

Det där var väl ändå ett oerhört märkligt argument? Attman ska gå en dyr, kritiserad utbildning för att man inte blir sämre av den? Nej de blir kanske inte sämre, men förmodligen inte bättre heller.

Inför en examination av obehöriga lärare. Om de inte klarar av den får de väl läsa pedagogikutbildningen. Hur svårt kan det vara?

Vår granne är också obehörig lärare utan ett enda poäng i engelska. Han är däremot amerikan, författare och en lysande inspirerande pedagog.

Det är ont om bra lärare. Bedöm dem efter deras kompetens och inte efter antalet högskolepoäng. Och gör det möjligt för de obehöriga att bli behöriga utan att behöva studera på heltid. Många obehöriga lärare har redan en universtitetsubildning.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se