torsdag 4 juni 2009

Märklig argumentation och utveckling - RÖSTA

GLÖM INTE ATT RÖSTA!

Läs denna artikel. Jag tycker argumentationen är underlig och klart bristfällig, rättigheter för världens kreatörer/upphovsmän måste vara oerhört viktigt för en positiv utveckling.

Piratpartiet, en mycket lyckosam lobbyorganisation (som jag tycker varit duktiga och framgångsrika) saknar program för alla de områden som påverkar vår vardag. Att ge dem uppdrag att sitta i EU-parlamentet är samma sak som att välja in en representant för "föreningen för svenska charterturister" - ofattbart för min del.

Samarbetet måste öka mellan polismyndigheterna i EU. Kriminella gäng ska stoppas.

Rösta på en Folkpartist då vet du var du får, M och S är samma sak i EU.

22 kommentarer:

HDR-fotografen sa...

Hur skyddar ditt parti mig som fotograf från att tullen ska snoka igenom min dator p.g.a. ACTA? För två veckor sedan fotograferade jag för ett företag som absolut inte ville få sina bilder exponerade i förtid.

Magnus Gustavsson sa...

Märkliga argument du själv kommer med...typ inga alls..
Det är sådana som du som tagit oss dit vi är idag, terror-rädda och desperata.

Mikael Wendt sa...

Svar till HDRfotografen: ACTA antas medföra långtgående krav på insatser mot piratkopiering. Av de delar som läckt ut, är bland annat ett mycket kontroversiellt förslag att tullpersonal ska ges rätt att utan konkret misstanke inspektera lagringsmedia (inkl. datorer, mp3-spelare med mera) i jakten på piratkopior. Detta motsätter sig Folkpartiet starkt.

Liberaler är teknikbejakande och framstegsvänliga. Internetrevolutionen är tillsammans med tryckpressen och andra lika epokgörande uppfinningar en av de stora frihetsrevolutionerna i mänsklighetens historia.
De finns tyvärr de som mer ser Internet som något nytt och farligt. Lagstiftare som är skrämda av den nya tekniken – och ofta stöttade av lobbygrupper som vill gynna ett eller annat särintresse – har ibland lagt fram överilade regleringsförslag.
Det finns andra som fruktar Internet för den frihet det kan ge. Som är rädda för att deras egna positioner kan hotas eller som alltid haft en begränsning av yttrandefriheten på agendan. Denna grupp är pigg på att hoppa på alla förslag om att begränsa friheten på nätet.
Vi liberaler är helt övertygade om att internetrevolutionen innebär många fler möjligheter än problem. Liberala principer innebär både rättigheter och skyldigheter för individen. Nätet är inte och ska inte vara rättslöst. Det viktiga är att slå fast att rättskipningen ska utföras av domstolar, inte av privata aktörer. Internet är nu en sådan central del av våra liv att det är betrakta som en självklar ”plats” där våra grundläggande rättigheter ska gälla.

Mikael Wendt sa...

Svar till Magnus: Jag argumenterar inte alls i min lilla bloggkommenter, men frånsäger mig inte rätten att uttrycka förvåning över den artikel och argumentation jag kommenterar.
Jag är varken terror-rädd eller desperat. Vad bygger du sådana påståenden utifrån?
Tack ändå för din kommentar!

Anonym sa...

Åh, det är intressant att du jämställer frågor om yttrandefrihet, rättssäkerhet, integritet med charterturism.

Det om något ger ju en klar bild av hur viktiga alliansen tycker de frågorna är.

Mikael Wendt sa...

Mikael Nilsson, min jämförelse är utifrån att det angår många och bör vara rättsäkert för såväl nyttjare som producenter.
Den frågan precis som de frågor du nämner behandlas med stort allvar av samtliga etablerade partier.
Tydligen tycker inte du att rättsäkerheten är viktigt för var och en som reser på charter???
Vem har rätt att värdera vad som är viktigt för den enskilda personen? Det kan bara var och en ha rätt att tycka om personligt. Piratpartiet asner att en fråga är viktigtast för alla eftersom man inte har någon politik fö rövriga områden - det är illavarslande.

Anonym sa...

Nog vet jag vad jag får om jag röstar FP. Mer anvisade pekpinnar från staten och mer smisk med rottingen om jag inte lyder.

Jag skäms för att jag engång röstade FP i villfarelsen att ni var ett liberalt parti. Pekpinne och rottingpolitik är så långt från liberalism man kan komma.

/Hoffa.

Mikael Wendt sa...

Hoffa, jag tillhör en grupp inom FP som just gör all tfö ratt komma bort från de tendendser som du nogsamt har reagerat på. Välkommen att förändra till det bättre!

Kolla gruppen Socialliberal på Facebook!

magnusgus@AD sa...

"Jag är varken terror-rädd eller desperat. Vad bygger du sådana påståenden utifrån?"

Vad bra, du är alltså motståndare till avtal med främmande makt i terrorismens namn, om de leder till orimlig övervakning i strid med mänskliga rättigheter? Eller blev det för komplicerat nu?
Lobby grupperna i Hollywod, de är inte så farliga som upphovsrättskritikerna kanske?

Jag får inte ihop hur du tänker.

LinaLj sa...

"Piratpartiet, en mycket lyckosam lobbyorganisation (som jag tycker varit duktiga och framgångsrika) saknar program för alla de områden som påverkar vår vardag."

Nej för personlig integritet och grundläggande mänskliga rättigheter påverkar ju inte min vardag det minsta ;)

Nathaniel sa...

Tack, men nej tack. De etablerade partierna har förbrukat sitt förtroende, helt enkelt. Jag litar inte ett uns på att något av de nu sittande partierna kommer göra vad de lovar att göra. De har svikit sina löften tidigare, och allt pekar på att de kommer göra det igen.

De frågor som just nu verkligen är viktiga är de Piratpartiet står för, och till skillnad mot andra partier är de ÄRLIGA med att de bortprioriterar andra frågor. Hellre en representant i EU som kan sitt område riktigt, riktigt bra, än tio som kan lite om allt möjligt och inte får något gjort alls.

Sorry Mikael, men både EU och den svenska politiken behöver en rejäl spark i ändan, och just nu är det bara PP som överhuvudtaget är intresserade av något annat än att skydda sin maktposition.

Nathaniel sa...

För att förtydliga: Vad spelar det för roll att Folkpartiet har "fler" åsikter än Piratpartiet, när jag inte kan lita på att Folkpartiet faktiskt gör som de säger att de ska göra? Ett opålitligt parti är ännu mer värdelöst än ett parti som bara fokuserar på ett område.

Mikael Wendt sa...

Magnus, Lina och Nathaniel. Jag delar inte er uppfattning om vare sig Piratpartiet eller de "etablerade" partierna.

Som tur är har vi ju grundlagsskyddat att vi får rösta som vi vill.

Borde göra oss alla rätt nöjda.
Ha en bra sommar!

Mikael Wendt

Bo sa...

Du är för massavlyssning, att särintressen skall ha företräde i rättssamhället samt att försämrad rättssäkerhet är en acceptabel metod för att komma åt brottslighet.

Att du kallar dig liberal är ett skämt.

Mikael Wendt sa...

Bo, vad får du dina påståenden om mina åsikter ifrån? Hårresande!!!

Bo sa...

Härifrån, bl.a.

http://mikaelwendt.blogspot.com/2008/11/fra-och-fildeningslagarna-r-bra.html

eller här

http://mikaelwendt.blogspot.com/2008/06/otck-egoism-frvxlas-med-liberalism.html

Mikael Wendt sa...

Bo, jag tror jag sagt det förrut till dig. Du kan välja mellan att läsa vad jag skriver eller att misstolka allting.
Det kan inte jag påverka - bara du.

Ha det bra!
Mikael

Bo sa...

Det är klart att jag kan ha misstolkat.

När du t.ex. skriver att
http://mikaelwendt.blogspot.com/2008/12/fra-lagen-blir-bra.html
så tolkar jag det som att du är positiv till fra-lagen som ju innebär massavlyssning.

Hur menar du att jag ska tolka det?

Mikael Wendt sa...

Bo. Det är bättre med en lag som rättssäkrar hur avlyssning får gå till och vad som inte får ske, än en fortsättning av den oreglerade avlyssning som vi haft tidigare. Inte perfekt, men ett steg i rätt riktning.

Bo sa...

Du skriver att fra-lagen blir bra. Jag kan fortfarande inte tyda det på något annat sätt.

Att den var oreglerad tidigare är sanning med modifikation, jag kan inte heller se det som ett argument för massavlyssning.

PS. Tycker det är intressant att du tycker det du står för är hårresande.

Mikael Wendt sa...

Bo; apropå ditt P.S ha ha ha

magnusgus@AD sa...

Det är väl förmodligen på denna nivå som gammelpolitiker är vana att argumentera så frågan är ju hur mkt en etablerad politiker verkligen kan få gjort i ett parlament, även om han skulle ha goda avsikter.
Tror det finns många nere i EU-parlamentet som har en högre intellektuell nivå på det de säger, men de är tyvärr i kraftig minoritet.
Det är därför kvarnarna vevas av andra krafter än dessa valboskap.

Nu kan vi göra något åt det!
Och en röst på dig själv via
http://aktivdemokrati.wordpress.com/2009/06/03/valupptakt-ad-staller-upp-i-eu-valet/
, skulle iaf göra att vi slipper ovanstående piruetter om vad som sagts och gjorts.
Ta chansen nu, medans du har den!

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se