tisdag 1 januari 2008

Framtidstro är att våga minnas

Ett nytt år är här. 2008, ett skottår med en extra dag. Förra året dog flera personer som var kända för den stora svenska allmänheten, men som också hade en personlig påverkan på mig. Povel Ramel skrev massor av bra musik och ännu fler bra texter. Han var en ordkonstnär med musikalisk finess. Tack, Povel för alla glada stunder.
Thore Skogman skrev ännu fler låtar än Ramel och hyllades för det under en av allsångskvällarna på Skansen. Hans schlagers och "evergreens" (ett ord som sällan används idag), som "Tiotusen röda rosor", "Storfiskarvalsen" och "Pop, pop i topp-pop" lever kvar av egen kraft. Tack Thore för dina låtar!

Mordet på Benazir Bhutto i Pakistan är avskyvärt och skrämmande. Vi får se om de fria val som är planerade till den 8 januari 2008 kommer att hållas. Tyvärr talar en del för att det inte kommer att ske. Demokratins utveckling i Pakistan har fått sig en ordentlig törn. Det är därför viktigt att vi som menar att demokrati är den enda vägen i kampen för mänskliga rättigheter visar vår avsky mot de krafter som förstör.

Snön ligger kvar i Skövde på nyårsdagen och det är lugnt på gatorna. Idag blir det en långpromenad och tid att fundera mer på året som gick. Mest av allt bär jag en postitiv förhoppning om framtiden - som är här hos oss redan idag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar om Thore Skogman skrev fler såger än Povel? Povel skrev sammanlagt ca 1600 nummer och 1000 låtar + fler där han lånat melodi. Hur många gjorde Skogman? Har inte riktigt koll.

Mikael Wendt sa...

Jag refererar till att STIM hyllade Thore Skogman som den svenske upphovsmannen med flest publicerade låtar för några år sedan. Min uppfattning, som jag delger i mon blogg, är att de båda har gjort betydande insatser som kompositörer av populärmusik - oavsett vem som skrivit flest låtar. mvh Mikael Wendt

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se