torsdag 16 april 2009

Analytiker från OECD och jag är överens

Redan igår skrev jag kort om att jag tycker att Anders Borg (M) är en bra finansminister, men att jag är kritisk till regeringens brist på handlingskraft i det läge vi befinner oss i just nu. Upprepade gånger har det visat sig genom historien att i lågkonjunktur ska offentliga satsningar på infrastruktur och direkt arbetsgynnande åtgärder genomföras - inte praktik och jobbsökarkurser. Ett utvidgat ROT-avdrag skulle exempelvis kunna häva krisen inom byggnadssektorn. Saklig kritik är inte detsamma som att döma ut allt som en regering gör. Jag tycker således att Alliansregering gör mycket bra, har åstadkommit en hel del sunda förändringar, men att fokus just nu är felaktigt, trångsynt, kortsiktigt och uppvisar rädsla mer än handlingskraft och framtidstro.

Politiker utan framtidstro är livsfarliga för vår värld.

1 kommentar:

Nils Dacke sa...

Nämn en ledande politiker verksam idag med visioner och patos?

Anders Borg har skolning inom nationalekonomi, gott så men det räcker inte för om bara det kriteriet var avgörande finns det ju betydligt vassare nationalekonomer att tillgå.

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se