lördag 26 april 2008

Integration angår alla

Integration handlar om alla människor som står utanför, oavsett orsak! Ansvaret för att minska utanförskapet bär vi gemensamt och vi måste ta tag i den uppgiften på allvar nu. Folkpartiet har en politik som ger alla ansvar, kunskap och möjligheter – det är avgörande för vår framtid.

Närmare 50 procent av de vuxna i Södra Ryd (stadsdel i min hemkommun Skövde) är idag utan arbete och tvingas leva på olika former av försäkringar och bidrag – ett resultat av socialdemokratisk politik. Med nya, bättre villkor för den som vill starta företag kan vi lösa avgörande frågor för en fungerande integrationen i Södra Ryd liksom övriga delar av Sverige.

Genom att fler kommer i arbete, som anställda eller egna företagare, får vi förbättrade förutsättningar att lyckas höja livskvaliteten för varje person oavsett vem man är och var man bor. 164 000 tusen personer har fått jobb sedan Alliansregeringen tillträdde och vartannat nytt jobb går nu till en person som har sina rötter i ett annat land. Vi är på god väg, men vi måste göra mer.
Jag vill att politiken utformas för "personer boende i Sverige". Jag är trött på att vi delar upp oss i olika grupper; kvinnor, män, bosnier, svenskar, kurder, HBT-personer, förståndshandikappade etc - för mig handlar det om att visa att vi har lika värde.

I mitt Sverige respekterar vi varandra! Lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter ska gälla för alla. Regler och lagar ska följas. Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, infödd eller inflyttad, kvinna eller man. Det finns plats för Dig. Så vill jag forma Skövde, Skaraborg, Sverige och EU.

Inga kommentarer:

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se