onsdag 29 oktober 2008

Skippa "lumpen" frivillighet är bäst

Som liberal förespråkar jag frivillighet istället för tvång och vill därför att värnplikten avskaffas snarast.

Det är glädjande att även regeringens utredare nu ansluter sig till denna linje som jag föreslog i en debattartikel i maj 2007. Han vill inte ha kvar allmän värnplikt i fredstid och anser att nuvarande system är omodernt.
Dagens högteknologiska försvar kräver färre, men bättre utbildade, soldater.

I väntan på att plikten avskaffas är det självklart att den ska omfatta både kvinnor och män. Jag menar att det är fullt möjligt att ha en pliktlagstiftning i beredskap om det säkerhetspolitiska läget försämras. Både nya och nygamla hot kräver att Sverige aktivt bidrar till att stärka internationellt samarbete för att främja säkerheten.

Jag vill inte att EU utvecklar ett eget försvar med egna säkerhetsförpliktelser. Istället vill jag se EU fungera som det europeiska benet i ett stärkt och utvecklat Nato.

Ett svensk medlemskap i Nato, som jag förordar, skulle ge oss mer inflytande i krishanteringsinsatser där vi redan ingår.

Inga kommentarer:

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Bloggarkiv

    Bloggtoppen.se